سفارش تبلیغ
صبا ویژن
u قبس
دل سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]

دل سرچشمه حکمت است . [امام علی علیه السلام]

2599: کل بازدیدها -

0: بازدیدهای امروز -

1: بازدیدهای دیروز -

 RSS  -

 Atom  -

دوشنبه 87/11/28 :: ساعت 8:1 عصر





ستفاده و کاربرد نرم افزارهاى رایانه اى در قرآن پژوهى از ابتدا مورد استقبال پژوهشگران و علاقه مندان به علوم قرآن قرار گرفت.
این نرم افزارها با برنامه هاى متفاوت امکان دستیابى به مفاهیم، تفاسیر، یافتن لغات، آیات و ... را تسهیل نمود و این امکان را براى همگان فراهم آورد تا بتوانند در کوتاهترین زمان به مطالعات و پژوهشهاى قرآنى بپردازند.

تبیان ( 1 )
این برنامه در سال 1369 در اصفهان تولید و توزیع گردید. صاحب امتیاز تولید و سفارش دهنده برنامه ، مرکز فرهنگ و معارف قرآن و محل آن در قم است .
قابلیتهاى اصلى نرم افزار تبیان عبارتند از:
1 ـ دسترسى سریع و ساده به آیات قرآن و ترجمه فارسى آنها .
2 ـ امکان بررسى متن آیات ، در قرآن کریم و گروه بندى آیاتى که شامل حرف ، کلمه یا عبارت خاصى باشند . تواناییهاى جانبى آن نیز عبارتند از:
الف ـ امکان نمایش آیات با خط درشت براى آموزش.
ب ـ امکان یا فتن چند قطعه از متن به طور همزمان (حد اکثر تا 9 قطعه) مثلا مى توان آیاتى که داراى دو کلمه «کتاب» و «حکمت» هستند ، را یافته و آنها را ذخیره نمود .
3 ـ براى یافتن کلمات یا عبارات مى توان آنها را تایپ کرده و یا از متن آیات آنها را انتخاب نمود .
برنامه تبیان (1) بر روى دو عدد دیسکت و بدون هیچگونه قفل حفاظتى توزیع شده است . فایلهاى اطلاعاتى این برنامه از نوع متنى بوده و برنامه نویسان علاقه مند مى توانند از این فایلها براى برنامه هاى بعدى کمک بگیرند.
این نرم افزار فاقد اعراب در متن قرآنى مى باشد .

تبیان ( 2 )
این برنامه نسخه دوم تبیان (1) ، به صاحب امتیازى و سفارش مرکز فرهنگ و معارف قرآن در قم مى باشد. محل تولید آن اصفهان است و اولین برنامه رایانه اى است که به رغم ضعفهاى موجود به طور وسیع توزیع گردید و مورد استقبال قرار گرفت. تولید این برنامه در تابستان 1370 آغاز شد .
اهداف این برنامه همان اهداف برنامه تبیان (1) مى باشد و آموزش آن براى کسانى که با رایانه آشنایى ندارند ، حد اکثر 5 ساعت زمان نیاز دارد .
از نقاط قوت این برنامه و مقایسه آن با برنامه هاى قبلى مى توان به بررسى همزمان قطعات متعدد متن و آیات شامل آنها اشاره کرد ، ضمن اینکه امکان تعیین قطعات مورد نظر از طریق تایپ و یا انتخاب از متن آیات وجود دارد. نحوه عمل یافتن چند قطعه ، در دو حالت «جمع قطعات» و یا «حد اقل یکى از قطعات» امکان پذیر مى باشد. براى کسانى که به زبان عربى آشنایى ندارند ، بررسى متن ترجمه فارسى قرآن ، با تمام امکانات موجود در متن عربى امکانپذیر است . امکان جست و جو در آیات ، هم از طریق ظاهر الفاظ و هم از طریق انتخاب مستقیم از متن آیات وجود دارد . تبیان (2) ، براى پردازش متن قرآن ، با انتقال تمام آن به حافظه رایانه ، عملیات را یک برابر و نیم کاهش و سرعت را افزایش مى دهد. در این برنامه به عبارات مشترک بین آیات قرآن توجه زیادى شده و امکان بررسى اینگونه عبارات با سهولت فراهم گردیده است ، نحوه ذخیره سازى آیات به گونه اى است که براى ذخیره هر آیه از قرآن فقط 2 بایت لازم است. امکانات پیش بینى شده در قسمت «یافتن» علاقه مندان را در انجام تحقیقات مختلف بر متن یارى مى نماید .

سلسبیل
سلسبیل اولین برنامه نرم افزارى مربوط به قرآن کریم مى باشد که در خارج از کشور تولید شده است.
زبان محاوره برنامه ، انگلیسى است و در کشور ما توسط چند مرکز مختلف ، از جمله جهاد دانشگاهى و دانشگاه صنعتى اصفهان ، نسخه هاى فارسى آن ، آماده و ارایه گردید .
قابلیتهاى اصلى این برنامه شامل : دسترسى سریع به آیات قرآن و امکان بررسى متن آیات و یافتن حرف ، کلمه و یا عبارات در آنهاست .
متن قرآن استفاده شده در این برنامه ، بدون اعراب است و هیچ ترجمه اى نیز در آن پیش بینى نشده است .
برنامه سلسبیل است داراى ویژگیهاى زیر است:
1 ـ برنامه اى بسیار کم حجم و دلیل این فشردگى آن است که متن قرآن در این برنامه به صورت کد ارایه شده است و به جاى هر کلمه از متن ، یک کد عددى (integer) قرار گرفته است ، برنامه به راحتى بر روى یک عدد دیسکت 360 کیلو بایتى جا مى گیرد .
2 ـ بر روى کلیه رایانه هاى منطبق با I قابل اجراست و نوع ما نیتور و میزان حافظه اصلى هیچ قیدى نداشته و وجود هارد دیسک نیز ، براى اجراى آن ضرورى نیست .
3 ـ برنامه در مد «گرافیک» کار مى کند و حروف زبان عربى در آن تعریف مى شود .
4 ـ سرعت یافتن یک کلمه از متن به دلیل استفاده از کد ، بسیار بالاست ولى به همین دلیل سرعت یافتن حرف یا حروف ، بسیار پایین و تقریبا غیر ممکن است.
5 ـ امکان ذخیره سازى یک گروه آیات در آن پیش بینى شده است.
6 ـ انجام عملیات منطقى اعم از اشتراک ، اجتماع و تفاضل دو مجموعه آیه ، بر گروههاى آیات امکانپذیر مى باشد و این نشانه فعالیتهاى تحقیقى طراحان نرم افزارها بر آیات قرآن است.
7 ـ یافتن حروف یا کلامات ، فقط از طریق تایپ کردن امکانپذیر است و هر بار فقط یک قطعه (حرف ، کلمه ، عبارت) مى تواند تایپ گردد .

تنزیل
تهیه کننده و تولید کننده این نرم افزار ، بخش فرهنگى جهاد دانشگاه صنعتى اصفهان است و تولید آن طى دو مرحله ، و هر مرحله به مدت دو سال طول کشیده است.
در مرحله اول فایل اطلاعاتى آن شامل متن قرآن (با اعراب) آماده شد و مرحله دوم مربوط به تولید برنامه بود .
توزیع رسمى آن از اواخر سال 71 آغاز شد .
نرم افزار تنزیل روى یک عدد دیسکت عرضه شده است . هدف از تولید این نرم افزار امور آموزشى مربوط به قرآن کریم است .
از ویژگیهاى این نرم افزار علاوه بر ارایه متن قرآن با اعراب ، مى توان به در نظر گرفتن کدهاى خاص براى کلمات صرفى به نحوى که اسمها ، فعلها و حروف از یکدیگر تمیز داده شوند ، اشاره کرد.
همچنین یافتن یک کلمه صرفى در متن ، با توجه به اعراب کلمه ، استفاده از خطوط زیبا براى نمایش آیات و بهره مندى کلیه صفحات نمایش و منوها از ظرافت و زیبایى از دیگر و یژگیهاى این نرم افزار مى باشد.

تبیان 3
تبیان 3 ، سومین نرم افزار مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که تولید و توزیع آن در تابستان 72 آغاز شد.
هدف از تولید این برنامه ، ایجاد امکان کاربرد موضوعات قرآنى است و با عنوان «فرهنگ موضوعى قرآن» نا مگذارى شده است.
تبیان 3 داراى چند رکن مهم براى استفاده کنندگان که عبارتند از : عناوین اصلى (مفرد) ، عناوین فرعى (مرکب) موضوعات و آیات کار اساسى این نرم افزار برقرارى ارتباط میان این ارکان است.
هر یک از دویست عنوان اصلى و فرعى طبق حروف الفبا مرتب شده است.
این نرم افزار ، علاوه بر آیات ، ترجمه آنها را نیز ارایه مى کند. تبیان 3 ، اولین نرم افزار تولید داخل کشور است که در زمینه موضوعات قرآن امکان تحقیق مى دهد.
عدم سهولت در برقرارى ارتباط برنامه با استفاده کننده وبالا بودن هزینه تأمین براى افراد عادى از مشکلات استفاده از این نرم افزار است .

قدر
تولید این نرم افزار حدود یک سال به طول انجامید و امور اجرایى آن توسط مرکز کامپیوتر نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران صورت گرفته است .
ارکان اصلى این نرم افزار عبارتند از:
1 ـ ارتباط حروف الفبایى و آیات .
2 ـ ارتباط ریشه هاى کلمات با آیات .
3 ـ ارتباط کلمات با آیات . توسط این نرم افزار مى توان آیات شامل یک یا چند حرف را بیاییم . با ترتیب یا بدون ترتیب بودن حالت حرفها و حروف مورد نظر نیز قابل تنظیم است از همین طریق مى توان ریشه و ماده کلمات را یافت . از نقاط قوّت این نرم افزارى مى توان به : سرعت قابل قبول آن در ارایه خدمات و نوشتن توضیحات در ذیل هر آیه اشاره کرد و نقاط ضعفى چون : بى توجهى به کاربردهاى آموزشى مثل عدم ارایه ترجمه آیات ، وجود اغلاط ادبى و عدم بر قرارى ارتباط آسان با استفاده کنندگان از نرم افزار قابل مشاهده است .

ندا
این برنامه شامل 14 ساعت قرائت قرآن و تواشیح قاریان مشهور جهان ، همراه با تصاویر ثابت و متحرک و ترجمه فارسى آیات است ، در ادامه برنامه مباحثى پیرامون نامهاى قرآن ، صفات و نزول آن و ... عرضه شده است. این برنامه مخصوص سیستم عامل windows بود . و روى یک دیسک نورى که مؤسسه تحقیقاتى یاسین آن را تولید کرده به تمامى دوستداران قرآن کریم تقدیم شده است . این برنامه به زبان عربى و ترجمه آیات به زبان انگلیسى نیز تولید شده است .

مبین 75
این نرم افزار توسط مؤسسه تحقیقاتى مرسلین تهیه شده است و روى یک دیسک نورى عرضه مى شود . این برنامه شامل : زندگینامه هر یک از قاریان همراه با تصویر وى و نمونه هایى انتخابى از قرائت وى مى باشد. برنامه مذکور نیاز به نصب نداشته و با اجراى mobin.exe تصویر آیات ظاهر مى شود.
از ویژگیهاى نرم افزار مبین 75 مى توان به شبیه سازى یک سیستم صوتى الکترونیکى ، با امکان تغییر ثبوت و تن صدا و ایجاد پژواک ، به صورت نرم افزارى ، همزمانى صدا و متن آیات ، امکان دسترسى سریع به هر یک از قرائت ها ، با موشواره و نمایش متن آیات قرآن همراه با اعراب ، اشاره کرد .

نور
این برنامه تصویرى همراه با عناوین play , control ظاهر مى شود با فهرستى به زبان انگلیسى که داراى عناوین قرآن ، تواشیح ، نوحه و نور است.
در قسمت قرآن اسامى ده تن از قاریان مشهور جهان همراه با سوره هایى که قرائت کرده اند به زبان انگلیسى ظاهر مى شود. با انتخاب هر کدام از آنها تصویر آیات ظاهر شده و صداى قارى به گوش مى رسد.
در بخش تواشیح به دو نوع تواشیح «الأسماء الحسنى» و «النبى» بر مى خوریم . این قسمت نیز مانند بخش قبلى عمل مى کند . بخش نوحه نیز شامل نوحه هایى به زبانهاى فارسى ، ترکى و عربى است .
این برنامه علاوه بر موارد فوق کتب ذیل را نیز در بر دارد:
متن کامل قرآن و ترجمه فارسى و انگلیسى آن ، متن المیزان به زبان عربى ، بحار الانوار ، ارث ، کتب اربعه شامل : تهذیب ، استبصار ، اصول کافى و من لا یحضره الفقیه ، و شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید معتزلى .
این برنامه روى دیسک نورى عرضه مى شود و مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى در قم آن را تهیه کرده است.
امکانات دیگر این نرم افراز ، جستجوى مرکب و پیچیده واژه ها و عبارتهاى درون متن و تصاویر متحرک است .

نور الانوار
این نرم افزار را مرکز رایانه اى علوم اسلامى در قم تهیه کرده است و بر روى یک CD عرضه مى شود و شامل سه عنوان الف) عرض ، ب) بحث و ج) انها ، مى باشد.
در بخش عرض ، سه عنوان القراء ، متن القرآن و المیزان دیده مى شود که هر سه تصویرى هستند و با انتخاب مى توان همراه با تصویر آیات صداى قارى را روى آن شنید .
بخش بحث نیز شامل سه عنوان الفاظ قرآن ، جذور القرآن و تفسیر المیران است.
نرم افزار نور الانوار داراى قابلیتهایى به قرار زیر مى باشد:
متن کامل قرآن کریم ، به خط عثمان طه ، با علامات تجوید ، رنگهاى مختلف.
ـ تلاوت کل قرآن به روش ترتیل و با صداى استاد شهریار
ـ تفسیر المیزان ، علّامه محمد حسین طباطبایى
ـ توانایى جستجوى بسیط و مرکب ، در باره لغات قرآن کریم و ریشه هاى آن و همین توانایى در باره لغات تفسیر المیزان .
نمایش آیه انتخاب شده ، با تفسیر و تفاوت آنها .

کوثر
این نرم افزار در مؤسسه مکتب فردا در اصفهان و در مدت دو سال و نیم تولید شده است.
هدف اصلى این نرم افزار ، ارایه امکانات تحقیقاتى براى شناخت قرآن کریم و هدف فرعى آن ، تأمین امکانات آموزشى براى اقشار مختلف جامعه است .
قابلیتهاى این نرم افزار بدین شرح است:
1 ـ تقطیع آیات و ترجمه فارسى آنها صورت خط به خط . 2 ـ ارایه ترجمه فارسى هر یک از واژه ها مستقل از ترجمه آیات ، 3 ـ ارایه اطلاعات صرفى کامل در خصوص هر کلمه . 4 ـ امکان دسترسى به کلمات قرآن از طریق خصوصیات حرفى آنها . 5 ـ امکان ذخیره سازى و بازیابى تمامى خروجیها در قالب گروههایى از کلمات صرفى کلمات کامل ، آیات و حتى سوره هاى قرآن . 6 ـ امکان بررسى مجدد هر خروجى . 7 ـ امکان دخالت محقق در هر یک از گروهها با توجه به معناى آنها . 8 ـ امکان تبدیل گروههاى کلمات آیات و سور به یکدیگر . 9 ـ امکان گرفتن نمودارهاى آمارى از هر گروه .

صخر
زبان محاوره این نرم افزار ، عربى است . تولید این نرم افزار توسط شرکت العالمیه ـ در حوزه کشورهاى عربى : عربستان ، کویت ، امارات ، سوریه و ... صورت گرفته است .
منوهاى و تمام خروجیهاى آن به زبان عربى است . متن قرآن که در این برنامه مورد استفاده قرار گرفته ، از رسم الخط «طه عثمان» است.
قابلیتها برنامه صخر عبارتند از : امکان دسترسى به قرآن از طریق آدرس آیه و یا جزء و حزب ، امکان جستجوى حروف کلمات ، عبارات و ریشه ها ، همچنین جستجوى همزمان چند کلمه ، اهمیت داشتن ترکیب کلمات و یا بى اهمیت بودن آنها نیز مورد نظر قرار گرفته و امکانات و یژه اى براى آن پیش بینى شده است ، امکان تمرین بر حفظ قرآن از طریق یافتن کلمات مجهول در متن آیات و امکان یافتن آیات از طریق موضوعات. این سیستم از نظر موضع بندى نسبتا ساده و ابتدایى است و فقط شامل حدود 25 عنوان اصلى و 120 عنوان فرعى است.

علیم
این نرم افزار بین سالهاى 89 تا 92 میلادى تولید شده و محل تولید آن کشور مصر است. نرم افزار علیم روى 7 عدد دیسک توزیع شده و هدف آن ایجاد تسهیلات در مطالعه قرآن وحدیث است. زبان محاوره نرم افزار عربى و انگلیس است. علیم از حیث اطلاعات غنى و داراى اطلاعات زیر نیز مى باشد:
ترجمه انگلیسى پیکتال ، ترجمه انگلیسى یوسف على ، موضوع بندى آیات قرآن ، تفسیر و کشف الآیات یوسف على ، ارایه مجموعه حدیث صحیح بخارى و موضوع بندى احادیث آن ، مجموعه اطلاعاتى در مورد هر سوره ، اطلاعاتى در مورد تاریخ اسلام ، فرهنگنامه اى از لغات اسلامى متن قرآن کریم با الفباى فونوتیک ، مجموعه اى از احادیث قدسى ، سیستم موضوع بندى آیات قرآن. علاوه بر موارد ذکر شده امکان ساختن گروههاى آیات از متن اصلى یا متون ترجمه در قالب فایلهاى قابل مشاهده (text) و انجام بررسیهایى عمومى مربوط به متون و مقایسه ترجمه ها را دارا مى باشد.

حافظ
تولید این نرم افزار توسط مؤسسه فرهنگى «صبر» در ترکیه صورت گرفته است . زبان اصلى آن ترکى است و راهنما و مستندات آن نیز به زبان ترکى است. دو ترجمه انگلیس و یک ترجمه ترکى علاوه بر متن عربى قرآن ، در این نرم افزار وجود دارد. این نرم افزار به زبان C و در محیط گرافیک نوشته شده است .

نشر
این برنامه با هدف تمرین بر آموخته هاى حفظ و ترجمه قرآن آماده گردید است. صاحب امتیاز و توزیع کننده این نرم افزار مؤسسه مطبوعاتى نشر آوران است و مخاطب اصلى آن دانش آموزان مى باشند.
نرم افزار نشر با طرح سؤالات مختلفى از متن قرآن و ترجمه آن ، به پاسخهاى متناسب با سؤالات که از انسان مى گیرد امتیاز مى دهد.
محیط این نرم افزار گرافیک بوده و با انواع رایانه ها مى توان با آن کار کرد. این نرم افزار براى 5 جزء قرآن ، حتى به روى دیسکت نیز قابل اجراست ، ولى براى کار با تمام متن قرآن حتما باید نسخه دو دیسکى آن تهیه شود .

جامع تفاسیر شیعه
زبان برنامه نویسى C و محیط اجراى آن windows 3.1 انگلیسى است. حجم برنامه معادل حجم در دو لوح فشرده است که داخل یک لوح فشرده گنجانده شده است. نسخه سوم برنامه تفاسیر از قابلیتهاى زیر بر خوردار است:
1 ـ امکان جستجوى لغت و ریشه در قرآن به صورت فصلى و عطفى .
2 ـ تایپ لغت و ریشه مورد جست و جو یا انتخاب آن از سیاهه تمام لغات و ریشه هاى موجود در قرآن .
3 ـ مقایسه 59 تفسیر و 18 ترجمه فارسى .
4 ـ مطالعه همزمان متن قرآن ، ترجمه قرآن و تفسیر آن .
5 ـ استفاده از تلاوت قرآن با ترتیل .
6 ـ امکان تغییر رسم الخط و بزرگ نمایى حروف در سه قسمت نمایش ، ترجمه و تفسیر آیه .
7 ـ امکان تغییر محل قرار گرفتن پنجره هاى نمایش ، ترجمه و تفسیر به صورتهاى زیر هم ، همجوار و متوالى.
8 ـ فیش بردارى و چاپ نتایج جست و جو .
نسخه چهارم این نرم افزار نیز از امتیازاتى چون : 61 دوره فارسى و عربى مجموعا 260000 صفحه و 580 جلد تفسیر ، 20 ترجمه فارسى ، ترجمه انگلیسى قرآن از م. پیکتال ، اجراى برنامه تحت همه ویندوزهاى فارسى عربى و انگلیس ، چند زبانه بودن راهنماها و کلیدهاى برنامه ، امکان مطالعه صفحه ، صفحه تفاسیر به صورت مستقل و با نشانى جلد ، صفحه و سطر ، دستیابى به متن اصلى تفسیر از طریق جست و جوى لغت و ریشه ، مقایسه سطر به سطر چند تفسیر و چند ترجمه در آن واحد و افزوده شدن چند مجلد تازه چاپ شده از مجموعه تفاسیر روض الجنان ، تفسیر راهنما و تفسیر نور ، برخوردار است .

آداب تلاوت قرآن
کاربرى این نرم افزار پژوهشى است و تولید کننده آن شرکت رایانه اى میثاق اندیشه است. این نرم افزار در سال 1376 تولید شده و زبان محاوره اى آن فارسى است.
امکانات این نرم افزار عبارتند از : بررسى نکاتى پیرامون آداب تلاوت قرآن ، بررسى قدم به قدم آداب تلاوت ، سرگرمیهاى ویژه کودکان و نوجوانان وقابلیتهاى چاپ .

توحید
این نرم افزار نیز جنبه پژوهشى دارد و توسط مؤسسه مطالعه و اشاعه فرهنگ قرآنى در سال 1375 تولید شده است. در نرم افزار توحید از سه زبان فارسى ، انگلیس و عربى استفاده شده است. این برنامه با هدف تحقیق و پژوهش در قرآن از طریق جداول مقایسه کلمات مشترک آیات تهیه شده است و امکانات ذیل را جهت دستیابى و کشف مجهولات از قرآن فراهم نموده است. جستجوى آیات بر آساس شماره آیه ، ایجاد جداول موضوعى آیات و امکان تکمیل و گسترده کردن آنها ، دسترسى به ارتباط افقى بین کلمات و ایجاد ساختار درختى موضوعات .

حدس بزن
این برنامه توسط مؤسسه مکتب شبیر در سال 1375 تولید شده است و جنبه کاربرى آن آموزشى است. زبان محاوره این برنامه فارسى است و قابلیتهاى ذیل را دارا مى باشد : آشنایى با مفاهیم قرآنى در قالب مسابقه همراه با تفکر ، دسترسى به اسامى سور قرآن کریم همراه با ترجمه معانى آن ، دسترسى به محتواى سور قرآن به صورت اجمالى و مختصر.

حکایت
این نرم افزار مشتمل بر داستانهاى قرآنى است و بدین جهت کاربرى پژوهشى و آموزشى دارد ، تولید کننده آن مؤسسه امام رضا علیه السّلام است و در سال 1375 تولید شده است. زبان محاوره آن سه زبان فارسى ، انگلیسى و عربى است.
وجود بیش از 60 داستان قرآنى به همراه صدا و تصویر ، درج کلیه داستانها (متن و صدا) به سه زبان فوق الذکر ، امکان داشتن صدا به یک زبان ، کمک درس و جذاب و متنوع براى دانش آموزان مفید براى بزرگسالان ، امکان رنگ آمیزى و تغییر رنگ تصاویر داستانها ، تنظیم تصاویر در هم ریخته ، امکان استفاده از چند موسیقى به هنگام استفاده از برنامه و امکان چاپ همزمان متن داستان به سه زبان ، از امکانات و ویژگیهاى این نرم افزار است.

ضحى
این برنامه شامل پنچ دوره کامل ترتیل قرآن به همراه زندگینامه قاریان و شش نسخه ترجمه قرآن به زبانهاى فارسى و انگلیسى است. نوشتارى پیرامون فن ترجمه قرآن و بررسى ترجمه هاى موجود و نیز قطعات مختلفى از فیلمها در این برنامه گنجانده شده است.
تولید این نرم افزار توسط دفتر تحقیقات یاسین و در سال 1377 صورت گرفت این برنامه جنبه پژوهشى و آموزشى دارد و به سه زبان فارسى ، عربى و انگلیسى تهیه شده است .

علامه نسخه 1
برنامه این نرم افزار در سال 1375 و توسط شرکت بیان نور تهیه و تولید شده است و زبان آن فارسى و داراى ویژگیهایى چون : بررسى مقایسه اى و ارتباط آیات قرآن (تفسیر آیه اى) ، گروههاى آیه اى (تفسیر گروهى) ، سوره هاى قرآن (تفسیر سوره اى) ، جزء هاى قرآن (تفسیر جزیى) ، قرآن مرتبط آیه اى و قرآن مرتبط گروههاى آیه اى ، مى باشد.
در نرم افزار علامه قسمتهاى مختلف قرآن از نظر نوع کلمات به کار رفته در آنها با یکدیگر مقایسه شده اند. دست مایه اصلى این نرم افزار تفسیر المیزان است که در آن تفسیر قرآن ، به قرآن انجام شده است .

ندا
این نرم افزار به سه زبان عربى ، فارسى و انگلیس است و توسط دفتر تحقیقاتى ، یاسین در سال 1375 تولید شده است.
یک نسخه از برنامه به فارسى و نسخه دیگر به عربى و انگلیسى آمده شده است و شامل حدود چهارده ساعت قرائت قرآن و تواشیح و نزدیک به چهل مقاله مى باشد. تعداد تلاوتها 78 مورد و تعداد تواشیح 14 عنوان است. قاریان معرفى شده دراین برنامه 15 نفرند و براى 20 سوره از سوره هاى کوچک قرآن نیز علاوه بر صوت ، تصاویر و انیمیش هایى آماده شده است.
براى سهولت در دستیابى به تلاشهاى مورد نظر مجموعه نکات فوق در دو قالب مجزاى سوره و قارى دسته بندى شده است.

نشر (2 ـ 1)
این برنامه توسط مؤسسه نشر آوران و با هدف آموزش ترجمه و تمرین بر حفظ قرآن تولید گردیده است. نسخه یک آن شامل 5 جزء از قرآن و نسخه 2 شامل تمام قرآن است. این برنامه بر روى یک عدد دیسکت در نمایشگاه قرآن سال 76 توزیع گردید و کارآیى اصلى آن امور آموزشى مخصوص نوجوانان است. زبان محاوره این برنامه نیز فارسى است.

هدى
این نرم افزار یک برنامه تحقیقاتى قرآنى است و داراى امکانات متنوعى است. کاربرى این برنامه پژوهشى است و تولید مؤسسه امام رضا علیه السّلام در سال 1373 مى باشد و به سه زبان فارسى ، عربى و انگلیسى در دسترس استفاده کنندگان قرار مى گیرد.
دسترسى به آیات ، ترجمه ها و صورت ترتیل آن ، دسترسى به بیست عناوین اصلى در 3000 موضوع و موضوعات فرعى در 20000 موضوع به همراه آمار فراوانى هر یک به ترتیب الفبایى و ... ، ارائه لیست کلمات قرآن (14765 کلمه) به صورت مرتب شده بر اساس ترتیب حروف الفبا از ابتدا یا انتهاى کلمه و تعداد تکرار لفظ ، مشاهده فهرست عبارات آیاتى که کلمه مورد نظر در آنها بکار رفته است ، پخش صوت قرآن در پس زمینه حین انجام ، انتخاب داستان همراه با صدا و تصویر و امکان گرفتن چاپ آیات محدوده مورد نظر با انواع خطوط در اندازه هاى گوناگون ، از ویژگیها و قابلیتهاى این نرم افزار است.

نور (معجم الفاظ قرآن)
نرم افزار نور با کاربرى پژوهشى و هنرى ، تولید مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى است ، زبان آن فارسى ، عربى و انگلیسى است و در سال 1372 تولید شده است.
امکانات این نرم افزار عبارت است از : امکانات دسترسى به آیات و ترجمه هاى آن ، امکان یافتن حروف ، کلمات و عبارات ، ارائه لیست کلمات و ریشه هاى کلمات و آمار فراوانى آنها به چند صورت،امکان دسترسى به اسامى خداوند ، پیامبران ، اسامى قرآن ونسخه هاى ترجمه شده قرآن به زبانهاى دیگر ، امکانات مربوط به تنظیم رنگ و انتخاب خطوط متنوع و ... و طراحى زیبا در تنظیم صفحه هاى نمایش دستور العمل ها .



  • کلمات کلیدی :

  • ! لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    vدرباره من

    قبس

    vلوگوی وبلاگ

    قبس

    vآهنگ وبلاگ

    vاشتراک در خبرنامه